Branding voor kleine ondernemingen. Het kan. Word de leider in jouw klassement!

Hoe kom jij aan meer klanten en win je de race van je concurrenten? Hoe bouw je aan naamsbekendheid, val je op en vergroot je jouw marktwaarde? Dat kan door te groeien van onderneming naar merk. Een aantrekkelijk merk dat door klanten wél gevonden wordt. Een merk dat klanten bindt. Ja, dat is mogelijk! Mogelijk met Versterk-je-Merk.

Connect on Twitter Connect on Facebook Connect on LinkedIn

Prikkel #6: Het verhaal van de pepermuntjes.

Een verhaal over hoe jij je relaties koestert

De situatie

Het is avond en samen met een prettig persoon heb je zojuist prima gedineerd in een restaurant waar niets op aan te merken valt. Je rekent af, pakt of krijgt jullie jassen en na een vriendelijk afscheid verlaten jullie het pand. Heel herkenbaar staat er bij de uitgang een schaal met pepermuntjes. Je pakt er eentje [misschien wel meer] en jullie vertrekken met een normaal tot goed gevoel.

Het verhaal

Niets bijzonders aan dit verhaal. Alles is zoals het eigenlijk hoort, maar wat nou als het scenario bijna identiek is en we de rol van de ober én de pepermuntjes minimaal aanpassen? In plaats van het kommetje bij de deur krijg je nu één pepermuntje per persoon bij de rekening. Waarschijnlijk geef je nu 3,3 procent meer fooi. En waren het er twee per persoon geweest, dan was de fooi zelfs opgelopen tot 14,1 procent.

De climax

Dit scenario is wel frappant, maar niet schokkend. Het verhaal kan echter veel indrukwekkender. Hiervoor moeten we de rol van de ober en de pepermuntjes vergroten en terug naar het moment dat de ober de rekening heeft gepresenteerd met één pepermuntje per persoon. In dit script loopt de ober terug, haalt twee extra pepermuntjes én geeft deze met de woorden: “Jullie zijn zulke aardige mensen, dat jullie nog een extra pepermuntje krijgen.” De fooi loopt nu op tot maar liefst 23 procent!

Relatiemarketing-pepermuntjes-0duizend

De boodschap

Diverse psychologische en sociale principes zijn hier aan het werk en, als je er wat langer over nadenkt, is het eigenlijk een heel logisch verhaal. Een verhaal waarin ‘persoonlijk’, ‘betekenisvol’ en ‘onverwacht’ een rol spelen. Deze kennis kan op gepaste wijze én zonder aan ethiek in te boeten, doorvertaald worden naar jouw dienst en jouw relaties. De vraag is echter: hoe? Het antwoord blijf ik je vooralsnog schuldig, want jij kent jouw relaties beter dan ik. Jij weet als geen ander waar je hen mee charmeert. Verras ze, laat zien dat je om hun geeft door ze te tonen dat je ook hen meer omzet en… een [nog] prettiger leven gunt.

 Mijn vraag aan jou

Je krijgt van mij twee keer twee pepermuntjes, want ja, ook ik ben teruggelopen. Speciaal voor jou, omdat ik wil dat jij je relaties aan je bindt, bij hen ‘on top of mind’ blijft en uiteindelijk die leuke opdracht[en] krijgt. Alleen daarmee zijn we er natuurlijk nog niet en wil ik je het volgende voorstellen: zou jij iedere keer als je een pepermuntje neemt, nu en in de toekomst, even de tijd willen nemen om na te denken over hoe jij – net als die sympathieke ober – op verrassende wijze jouw relaties en klanten charmeert?

Bron
De bron van dit verhaal is het boekje ‘Overtuigingskracht’, erg leuk om te lezen! Maar waar de gegevens werkelijk vandaan komen? Als je Googlet kom je het her en der tegen. Dus helaas kan ik je niet meer vertellen dan dat de cijfers vast wel kloppen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *