Branding voor kleine ondernemingen. Het kan. Word de leider in jouw klassement!

Hoe kom jij aan meer klanten en win je de race van je concurrenten? Hoe bouw je aan naamsbekendheid, val je op en vergroot je jouw marktwaarde? Dat kan door te groeien van onderneming naar merk. Een aantrekkelijk merk dat door klanten wél gevonden wordt. Een merk dat klanten bindt. Ja, dat is mogelijk! Mogelijk met Versterk-je-Merk.

Connect on Twitter Connect on Facebook Connect on LinkedIn

Branding in ’t kort

Branding kun je zien als een verbeterde vorm van marketing. Branding gaat over ‘voor’verkoop. Over verbinding maken met de doelgroep, je boodschap beklijvend vertellen, de klant raken… en uiteindelijk zorgen dat het merk [steeds weer] gekocht wordt. Branding is een lange termijn denk- en werkwijze, geen quick win.

Het bouwen van een merk

Branding gaat over het bouwen van een merk. Over het onderhouden van een merk. Een merk is iets dat leeft in het hoofd van mensen. Niet de naam, maar de associatieve gedachte die hiermee verbonden is. Het gevoel. De merkbeleving.

Een merk wil een top-of-mindpositie

Het merk is het gevoel dat ‘in je hoofd’ aan het product- of bedijfsnaam wordt gekoppeld. Hiermee raakt het merk een bepaalde ambitie van mensen. En in dat hoofd heeft het een bepaalde positie – een positie ten opzichte van andere soortgelijke merken [met hetzelfde aanbod]. Hopelijk is dat een ‘top-of-mindpositie.’

Een goede branding start van binnenin

Branding of het merk moet geleefd worden in alle gelederen van de onderneming. Een merk heeft immers persoonlijke eigenschappen. Alles wat men doet moet in het teken staan van de kernboodschap, de merkbelofte. Iedereen communiceert hetzelfde gevoel – de merkbeleving. Woorden worden daden.

De merkbeleving

Het waarneembare deel van het aanbod is – om het heel simpel te stellen – de levende vertaling van de slogan. De vleesgeworden slogan. Je kunt de plank dan ook bijvoorbeeld behoorlijk misslaan als je zegt klantvriendelijk te zijn en de klant moet langs zes controleposten om binnen te komen.

De merkbeleving is dan ook een belangrijk onderdeel van branding, zij het niet het belangrijkste.

Het merk bepalen, de start

Voor een goede branding moeten intern alle neuzen dezelfde kant op – het merk moet geleefd worden van binnenuit. Pas dan kan en zal iedereen aan het merk verbonden hetzelfde verhaal communiceren en dit ‘voor’verkopen. Hiervoor moet je wel weten waar de onderneming precies voor staat, de merkbepaling. Dit is dan ook het moment dat Versterk-je-Merk start.