Branding voor kleine ondernemingen. Het kan. Word de leider in jouw klassement!

Hoe kom jij aan meer klanten en win je de race van je concurrenten? Hoe bouw je aan naamsbekendheid, val je op en vergroot je jouw marktwaarde? Dat kan door te groeien van onderneming naar merk. Een aantrekkelijk merk dat door klanten wél gevonden wordt. Een merk dat klanten bindt. Ja, dat is mogelijk! Mogelijk met Versterk-je-Merk.

Connect on Twitter Connect on Facebook Connect on LinkedIn

Prikkel #4: Is jouw e-mailing tóch goud waard?

Nieuwe kans voor je e-mailings

Wil jij aandacht voor jouw product of dienst? Dan is wel zo prettig te weten dat dankzij de smartphone e-mailings en digitale nieuwsbrieven hun comeback maken. Daar waar social media te vluchtig is voor échte aandacht, biedt de smartphone nieuwe kansen!

E-mailings is adverteren op de smartphone

Veel mensen hebben tegenwoordig een smartphone. Misschien wel iedereen in jouw doelgroep. Dagelijks checkt 90% van de smart-phonegebruikers zijn e-mail op zijn telefoon. E-mailings en digitale nieuwsbrieven maken hierdoor hun herintrede en krijgen meer aandacht dan voorheen.

E-mailings krijgen weer langer de aandacht

Dat en masse de mail gecheckt wordt op de smartphone zegt niet dat een e-mailing daardoor ook succesvol[ler] is. Het geeft je wel een grotere kans op aandacht. Zeker als je bedenkt dat je e-mailings gemiddeld zo’n 5 seconden aandacht krijgen versus 2–3 seconden aandacht voor een website.

Maar social media dan?

Sinds de opkomst van social media [circa 2008] is er veel veranderd. Bedrijven en zzp’ers gingen hoog inzetten op social media. Sommige bedrijven besloten zelfs hun nieuwsbrief eruit te gooien, maar of dit nou zo’n goed plan was?

Social media is als lukraak schieten

Als je een Tweet stuurt, een boodschap op Facebook of Linkedin post, of een beeld plaatst op een ander platform, dan hoop je dat de andere partij op hetzelfde moment online is. Of iets later. Het is lukraak schieten, hopen dat je iemand raakt – dat je iemands aandacht trekt. Een e-mailing daarentegen belandt in iemands mailbox én … zie boven!


onderzoek jouw strategie voor e-malings [marketing]

Eigen strategie bepalen met doel voor ogen.

E-mailings als onderdeel van jouw strategie

Geen enkele strategie kun jij kant-en-klaar overnemen. Versterk-je-Merk stelt jouw klant en dus de groei van jouw business centraal. Niet eerder kun jij een strategie bepalen dan dat je weet wat je [uiteindelijke] klant van je wil. Weet waar en waarmee je zijn aandacht trekt, deze vasthoudt en hem in jouw richting laat bewegen. Dit altijd passend bij jouw aanbod, passend bij jouw merk!

E-mailing 2.0

Afhankelijk van je aanbod kun je tegenwoordig de mails personaliseren. Dat wil zeggen dat in de database met adressen verschillende [gedrags]kenmerken zijn gekoppeld aan de personen. Zo kun je op zomerse dagen een aanbieding voor een pretpark aan de vrijbuiters sturen en aan de bikkels op kantoor een aanbieding voor een ventilator. Daarnaast zijn de resultaten steeds beter meetbaar.
Je begrijpt: deze ultieme vorm van online marketing is een hele investering, maar als dit werkelijk nodig is voor meer omzet dán is het de investering ook waard.

NU is de tijd voor jouw e-mailing

Weet jij eenmaal zeker dat e-mailings of digitale nieuwsbrieven onderdeel moeten vormen van jouw strategie, dan is het NU de tijd om dit goed aan te pakken. De feiten pleiten immers voor zich en wachten op de volgende tendens heeft weinig zin. Je wilt NU aan je business werken want je bent immers ondernemer.

E-mailings onderdeel groter geheel

De beste strategieën bestaan uit online en offline acties… ook je eigen betrokkenheid bij de ander speelt een grote rol. Persoonlijke contactmomenten – aandacht voor je doelgroep, prospect en klant – zijn cruciaal bij het bouwen van je merk. Een e-mailing alleen zal je omzet niet doen stijgen, maar kan zeker – áls je dit goed aanpakt – een significante bijdrage leveren.

Word geen na-aper

Over het succes van anderen valt on- en offline veel te lezen én te leren. Maar wees kritisch, jouw [uiteindelijke] klant en product zijn uniek, jouw aanpak dus ook. Investeer tijd om te kijken waar jouw doelgroep zich bevindt, wat hun gedrag daar is en dus ‘wanneer’ je ze daar kunt raken. Weet welke boodschap de doelgroep van je wil zien en wat zij nodig hebben om jouw klant te worden? Onderzoek dit goed; het kan je veel tijd, energie en dus geld en frustraties besparen.

10 tips voor je e-mailing

  1. Weet zeker – voor je begint – dat jouw e-maling of nieuwsbrief relevantie heeft voor je doelgroep. Worden zij wijzer van de content?
  2. Zorg dat je onderwerpen op voorraad hebt en weet wanneer je deze het beste kunt versturen.
  3. Bedenk de momenten. Stuur geen uitnodiging voor de eierzoekwedstrijd met Pinksteren. Klinkt logisch, maar door je werkzaamheden zit je zo voorbij de deadline van dat leuke plannetje in je achterhoofd.
  4. Trek aandacht met een goede titel c.q. onderwerpregel. Dit is cruciaal, het is het eerste dat men ziet! Je mag hier net zo veel tijd aan besteden als aan de inhoud zelf.
  5. Zorg wel dat de belofte in de titel waargemaakt wordt in de inhoud [content].
  6. Hou de inhoud kort en bondig. Werk met kopjes want men scant deze als eerste.
  7. Vergeet de call-to-action niet, tenminste als je wilt dat de lezer overgaat tot actie in jouw richting.
  8. Google zelf eens verder want er zijn zoveel blogs geschreven over hoe je het beste een nieuwsbrief of e-mailing op kunt zetten, dat ik het niet nodig vind om dit hier na te apen.
  9. Wat ga je na de e-mailing doen? Welke acties versterken de e-mailing op weg naar meer omzet? Maak een plan met acties die elkaar versterken.
  10. Delegeer of besteed uit. Kom je zelf niet aan je e-mailing toe. Kost het je te veel tijd waardoor je zelf te factureren uren misloopt? Geef je mailing dan aan een professional uithanden. Een goede partij heeft kennis van zaken en zorgt voor een prikkelende aantrekkelijke mailing en daarmee verhoog je de kans dat je langer dan 5 seconden de aandacht krijgt. En dus op meer klanten!

Alvorens je start met de e-mailing

Voor ieder aanbod en iedere onderneming geldt een andere strategie afhankelijk van de specifieke doelgroep. Een mix van acties [on- en offline] die elkaar versterken is aan te raden. Bedenk dat social media vluchtig is en je er real time bovenop moet zitten. Maar bedenk ook dat de e-mailing weer meer aandacht krijgt. Met de juiste insteek heb je een grote kans om de aandacht te trekken, vast te houden en je omzet te laten stijgen. Neem hier de tijd voor, maar wacht ook niet te lang.

Nulduizend wenst je veel rendement van je e-mailings en digitale nieuwsbrieven en staat klaar om je te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *